środa, 7 sierpnia 2013

Cmentarz w Łodzi

Ze względu na ogromne zainteresowanie i pochwały, jakie otrzymałam za moją relację z cmentarza w Martinie, powróciłam do tej tematyki. W archiwum znalazłam zdjęcia zimowe z Łodzi.
Nie spodziewałam się tego, ale znalazłam tam bardzo dużo ciekawych nagrobków.
Wiele z nich było bardzo bogato zdobionych. Zdecydowanie wyróżniały się z tłumu.
Niektóre naprawdę zachwycały. Znacząca część pochowanych na tym cmentarzu, to osoby zasłużone dla państwa, znane łodzianom i nie tylko.
Kilka z zauważonych przeze mnie grobów należało do wojskowych.
W moich okolicach niestety nie ma takich pomników. Dlatego z ogromnym zainteresowaniem przyglądałam się wszelkim napisom i informacjom o życiu dawnych mieszkańców tych ziem.
Niektóre pomniki były dość skromne, inne monumentalne.
Liczne były także grobowce rodzinne.
 Prócz różnych akcentów militarnych dość częste były również anioły w różnej formie.
Widziałam też symboliczny grób upamiętniający harcerzy z chorągwi łódzkiej. Na pomniku centralne miejsce zajmuje krzyż harcerski. Albo trafiłam tam w okolicach jakiejś rocznicy czy święta, albo ten pomnik jest często odwiedzany, bo stała tam ogromna ilość zapalonych zniczy.
Mam też ciekawostkę specjalnie dla polonistów. W Łodzi została pochowana Stefania Skwarczyńska.
Na koniec zaprezentuję nieładne zdjęcie bardzo ładnej kaplicy cmentarnej, która była w tym czasie w remoncie i nie można było podejsć zbyt blisko.
Mam nadzieję, że wszyscy wielbiciele cmentarnych wpisów poczuli się ukontentowani:) Nie zrobiłam wtedy zbyt wielu zdjęć, ponieważ trafiłam akurat na pogrzeb i wolałam się stamtąd jak najszybciej ulotnić, żeby nie przeszkadzać żałobnikom.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz