niedziela, 9 lutego 2014

Zarzecze

Wracam do wileńskich relacji. Niewątpliwie jednym z moich najbardziej ukochanych miejsc w litewskiej stolicy jest Zarzecze, czyli Užupis.
To jedna z dzielnic Wilna, ale artyści proklamowali utworzenie tam państwa Republika Zarzecza, z własną konstytucją.
Tablice z tekstem konstytucji są nie tylko po litewsku, ale też w innych językach, w tym po polsku, a pierwszy punkt ustawy brzmi: Człowiek ma prawo mieszkać obok Wilenki, a Wilenka płynąć obok człowieka. Pozostałe również są utrzymane w tym tonie, np. Człowiek ma prawo umrzeć, lecz nie jest to jego obowiązkiem.
Co ciekawe będąc ostatnio w Wilnie zrobiłam zdjęcia tylko litewskim i polskim tablicom oraz tej, którą uznałam, za gruzińską, bo w tym czasie miałam właśnie lecieć do Gruzji. Nie poleciałam, ale za to spotkałam później zupełnie przypadkowo w Polsce Gruzina, o czym kiedyś już tutaj pisałam.
Zarzecze ma też swoją flagę. Białą z odbitą niebieską dłonią, tutaj w odrobinę innej formie, znajdującej się na ścianie z konstytucją.
Granicę dzielnicy wyznacza wspomniana już wcześniej rzeka Wilejka.
Tuż obok mostu znajduje się rzeźba syreny.
Niestety na Zarzeczu spędziłam tylko chwilę, więc nie zdążyłam uchwycić wszystkich ciekawostek, jakie się tam znajdują, koniecznie będę musiała jeszcze tam wrócić z aparatem.
Centralnym punktem dzielnicy jest rzeźba anioła.
Zarzecze było dzielnicą artystyczną, ulubionym miejscem lokalnej bohemy. Mieszkał tutaj m.in. Konstanty Ildefons Gałczyński.
Jak wiadomo, artyści łatwego żywota nie mają, nie zawsze kończą szczęśliwie. Być może to właśnie im poświęcony jest płaskorzeźba z pijakiem na jednej z zarzeczańskich ścian.
W tej części Wilna byłam bardzo krótko, zaledwie kilkanaście minut i nie zdążyłam odwiedzić wszystkich ciekawych miejsc. Mam nadzieję, że następnym razem będę miała więcej czasu.
Odwiedzając Wilno koniecznie warto przespacerować się na Zarzecze, do niezwykłego miejsca, gdzie wszechobecny jest artystyczny duch. Kto raz tam zawędruje, zwykle już na zawsze zostaje w głębi duszy obywatelem Zarzecza. Przynajmniej tak jest w moim przypadku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz